کامل ترین راهنمای آموزش بهینه سازی URL سایت

بهینه سازی URL با کاملترین راهنما

کامل ترین راهنمای آموزش بهینه سازی URL سایت

در سال های اخیر گوگل و بینگ پیشرف های زیادی کرده اند و این توانی را دارند که چالش های فنی بیشتری را مدیریت کنند. اما در زمینه سئو، هر چقدر کار را برای موتور جستجوگر و کاربران راحت تر کنید، مطمئن باشید نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

داشتن URL های بهینه سازی شده و SEO-Friendly به موتورهای جستجو و کاربران در درک بهتر محتوای سایت و گشت و گذار در سایت کمک بسیاری می‌کند. همینطور پتانسیل سایت شما را در مقایسه به رقبایتان افزایش خواهد داد.

در این مقاله در مورد تاثیر URL در سئو سایت صحبت خواهم کرد. همچنین نحوه آدرس دهی صفحات وب (url) را از دیدگاه سئو نقد و بررسی میکنم.

 

URL چیست؟

URL به عنوان هویت اینترنتی برای تمام محتوای موجود در یک سایت به شمار می آید، زیرا کاربران در نگاه اول آدرس URL شما را می بینند و اولین برداشت را از URL شما دارند. اگر یک URL باعث گمراهی موتورهای جستجو شود ، ممکن است جستجوگرها نتوانند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند بنابراین سایت شما بازدهی خوبی نخواهد داشت.

url ها ،به دور از مسئله جذابیت برای افراد ،باید برای موتورهای جستجوگر نیز به شکلی مناسب طراحی شده باشند. به عبارت دیگر برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشند.

در نتیجه ایجاد URL بدون دانش و معماری متناسب با آن ،باعث بوجودن آمدن  مشکلات زیادی در موتورهای جستجو برای وب سایت شما میشود.

انتخاب یک URL مناسب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما باشد علاوه بر اینکه باعث افزایش رتبه سایت شما میشود ، قطعا کاربران را به وب سایت شما جذب می کند.

 

 

1. آدرس های کوتاه بهتر از آدرس های طولانی

معمولاً صفحاتی که  آدرس هایی کوتاه تر  دارند نسبت به صفحاتی که آدرس های طولانی دارند از ترافیک بیشتری برخوردا هستند و همچنین شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول گوگل دارند.

اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از 50 الی 60 کاراکتر هستند، نیازی نیست که نگران دیده نشدن سایت خود باشید. اما اگر URL های شما بیشتر از 100 کاراکتر دارند بهتر است که به فکر بازنویسی آنها باشید.

این موضوع مشکل مستقیمی در گوگل یا بینگ محسوب نمی شود. این موتورهای جستجوگر می توانند بدون مشکل این آدرس ها را پردازش کنند. مشکلی که وجود دارد در مورد کاربرد و تجربه کاربری است.
آدرس های کوتاه تر را راحت تر می توان کپی کرد و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایت های دیگر قرار داد. همین امر باعث بهبود کارایی آن لینک می شود و در هر لایک، توییت،ایمیل یا لینک تاثیرگذار بسزایی خواهد داشت.

 

 

2. در مواقع لزوم از دامنه و زیر دامنه یکسان استفاده کنید

در حال حاضر بر اساس شواهد و نمونه هایی که وجود دارد افراد در حال انتقال محتوای خود از subdomain به subfolder هستند و نتایج خوبی نیز دریافت می کنند. همچنین عدۀ بسیاری بودن اند که محتوای خود را از Subfolder به Subdomain منتقل کرده اند و ترافیک خود را از دست داده اند.

نمی توان به جرات گفت که این گزینه کارساز و مفید نیست. اگر یک subdomain تنها روشی است که می توانید با استفاده از آن یک وبلاگ ایجاد کنید و محتوای مورد نیاز خود را منتشر نمایید، پس بهتر است این کار را انجام دهید. اما اگر محتوای وبلاگ شما در یک دامنه اصلی و subdomain واحد قرار داشته باشد، ممکن است رتبه بندی شما با مشکل مواجه شود و بر روی عملکر دیگر سایت ها تاثیر نداشته باشد.

اگر وبلاگ شما بر روی Subfolder قرار دارد، احتمال اینکه با افت ترافیک روبرو شوید بسیار است. پس ترجیحاً اگر می خواهید وبلاگ خود را به یک زیر دامنه انتقال دهید بر روی این امر دقت به خرج دهید.

 

 

3. قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس سایت

قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس ها، باعث می‌شود رتبه شما در گوگل بهتر شود این کار به خاطر دلایل متعددی کاربردی ومفید است ما در ادامه تعدادی از این دلایل را برای شما بازگو کرده ایم.

  1. کلمات کلیدی که در URL قرار دارند به کاربرانی که URL شما را در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینک های موجود در سایت ها مشاهده می کنند، کمک می کند تا بفهمند این آدرس به مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است.
  2.  آدرس هایی که  شما از آنها استفاده میکنید به طور منظم کپی می شوند. وقتی که متنی برای لینک موجود نباشد، خود URL می تواند به عنوان انکر تکست عمل کند و محتوایی که در آن استفاده شده را معرفی کند این کار هنوز هم یک سیگنال قدرتمند برای رتبه بندی به شمار میرود.

کامل ترین راهنمای آموزش بهینه سازی URL سایت

کلیدواژه هایی که در آدرس URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرند در نتایج جستجو نشان داده می شوند. کارشناسان دریافته اند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردن یک لینک در نتایج جستجو مورد توجه قرار می دهند.

زیاده روی در استفاده از کلیدواژه های بسیار (Keyword Stuffing) در آدرس سایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و جلوی کلیک کردن افراد بر روی آن را بگیرد. تکرار کلمات کلیدی نیز نمی تواند به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کند.

 

 

4. خوانا بود آدرس URL سایت

همانطور که می دانید آدرس سایت و صفحات شما توسط کاربران خوانده می شود پس اگر بتوانید این آدرس ها را به گونه ای ساختاردهی کنید که خواندن آن برای افراد راحت تر باشد، بنابراین خواندن آن برای موتورهای جستجوگر نیز ساده تر خواهد بود و همینطور باعث بالا بودن رتبه آن در نتایج جستجو گر میشود.
در دسترس بودن، همیشه یکی از بخش های مهم و ضروری در حوزه سئو بوده است اما هیچ گاه مانند امروز اهمیت بسیار زیادی  نداشته است زیرا موتورهای جستجوگر، امروزه می توانند داده های کاربران را مشاهده و بررسی کنند و تشخیص دهند افراد به دنبال چه چیزهایی هستند.

پیشنهاد ویژه
چرا نباید فالوور فیک بخریم؟

لزومی ندارد که هر بخشی از آدرس سایت کامل و تمیز باشد اما حداقل باید به گونه ای سازمان دهی شود که درک آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را پیدا کند.

 

مقاله پیشنهادی : بک لینک رایگان

 

5. استفاده از Canonical

آدرس Canonical و یا استاندارد چیست؟

Canonicalization به فرایند انتخاب بهترین آدرس از بین چندین آدرس تولید شده و معرفی آن به موتور جستجو به عنوان آدرس درست صفحه مورد نظر است. ممکن است وب سایت داینامیک شما، چندین ادرس از یک صفحه تولید کند و با استفاده از Canonical شما از جریمه شدن توسط موتور جستجو به دلیل Duplicate Content پیشگیری خواهید کرد. شما می توانید این کار را با ریدایرکت 301 یا روش rel=canonical انجام دهید.

اگرچه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شود اما درتعداد کم، مسلماً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه خواهد شد اما می تواند سیگنال های رتبه بندی را تقسیم کند و همین امر بر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

6. استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات در آدرس URL

در سال های گذشته استفاده از زیر خط (_) در آدرس سایت منع بود. در چند سال اخیر، موتورهای جستجوگر توانسته اند بر چالش های قبلی خود غلبه کنند و در حال حاضر خط فاصله و خط زیرین به طور مشابه در موتورهای جستجوگر اجرا می شود.
خط فاصله در آدرس می تواند کارساز و مفید باشد اما می تواند ظاهر آن را تا 20% خراب کند و از قابلیت خوانایی آن بکاهد. بنابراین اگر نیازی به این دو مورد نداشتید بهتر است از کاربرد آن در URL خودداری کنید.

 

 

7. HTTP vs. HTTPS

گوگل تایید کرده که https یکی از فاکتورهای مثبت رتبه بندی در نتایج است. پس اگر برایتان مقدور است همین امروز یک سینگال مثبت دیگر برای سایتتان ایجاد کنید.

 

 

8.حذف علائم نامناسب و درج کاراکترهای مجاز در آدرس

زمانی که برخی از علائم متنی در آدرس قرار می گیرند، خواندن آن برای افراد کمی دشوار می شود. به طور کلی، بهتر است این موارد حذف گردد یا کنترل شود.

این موارد نه تنها خوانایی آدرس سایت را با مشکل رو به رو می کند، بلکه فرآیند ایندکس را از بین می برند و در بسیاری از مرورگرها باعث ایجاد اختلال میشود .

کامل ترین راهنمای آموزش بهینه سازی URL سایت

9. نقش پلتفرم سایت در فرآیند ایندکسینگ

اینکه سایت شما بصورت single page application باشد یا در سورس صفحه بتوانید html خروجی را ببینید، تفاوت بسیاری در نحوه برخورد گوگل با سایت شما و در نهایت ایندکس صحیح صفحات دارد.

 

10. کوچک بودن تمامی حروف آدرس URL

اگر در آدرس های URL خود حروف بزرگ قرار دارد بهتر است تمامی حروف به حروف کوچک تبدیل شوند. گوگل به حروف بزرگ و کوچک حساس است و ممکن است سایت خود را بی دلیلی دچار چالش کنید.

 

 

11. استفاده کمتر از زیر پوشه و اسلش

در آدرس URL از تعداد کمتری اسلش استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از حد اسلش سبب درهم آشفتگی و ایجاد ابهام در ایندکس کردن صفحات توسط گوگل خواهد شد.

این موضوع بدین معنی نیست که اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً باعث تخریب عملکرد سایت شما می شوند اما استفاده از آن ها می تواند ویرایش رشته های URL را بسیار پیچیده تر کند. هیچ اجباری برای استفاده کردن یا نکردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهد داشت.

 

12. قرار دادن Stop Word ها در آدرس سایت

در گذشته یکی از آیتم ها در انتخاب نام URL عدم استفاده از stop word ها بود ولی در حال حاضر این مسئله کاملا برعکس شده است و گوگل پیشنهاد می کند از این حروف استفاده شود.
در برخی از موارد این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاه تر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.

البته دقت کنید که هنوز هم تاجایی که ممکن است نباید حروف اضافه در آدرس صفحات استفاده شود.

کامل ترین راهنمای آموزش بهینه سازی URL سایت

 

13. لزومی بر هماهنگ بودن آدرس سایت با URL نیست

مفهموم جمله فوق این است که ضرورتی ندارد که آدرس URL با آدرس سایت یکسان باشد استفاده از مفهوم عنوان در آدرس کافی خواهد بود. همچنین شما می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید.

استفاده از این ایده که نام سایت باید در عنوان یا URL نیز دیده شود بسیار خوب است. ولی این به صورت اجبار و یا الزام نیست که حتما توسط مدیران سایت رعایت شود. بلکه در جذب مخاطب و ذهنیت سازی در کاربران می تواند بسیار موثر باشد. اما فقط یک پیشنهاد است و نه یک الزام.

 

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد.موفق باشید

 

ما در شبکه های اجتماعی : اینستاگرام میهن وبمستر

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید