۱۵ نکته طلایی جهت انتخاب دامنه مناسب

انتخاب دامنه مناسب,نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت

انتخاب دامنه مناسب

چه دامنه ای برای سایت و کسب و کار ما مناسب است ؟

انتخاب دامنه مناسب را میتوان یکی از مهم ترین اقدامات در جهت راه اندازی یک سایت دانست که امروزه به یکی از چالشی ترین مرحله ها در ایجاد هویت آنلاین شما تبدیل شده است.اگر شما در برداشتن این قدم بصورت صحیح عمل کنید میتوانید انتظار داشته باشید که سایت جدید شما به خوبی رشد کرده و به جایگاهی درخور چه در میان کاربران و چه در نتایج موتورهای جستجو دست پیدا کند.

در حالی که انتخاب یک نام عاقلانه برای کسب کار آنلاین مهم است ، ساختن یک نام خلاقانه که بتواند ماهیت کسب و کار شما را نشان دهد می تواند سخت باشد .نامی که برای دامنه خود انتخاب می کنید لازم است به یادماندنی , سرزنده و با روح باشد تا بتواند اطلاعاتی را پیرامون کسب کار شما به مشتری انتقال دهد و از آنجایی که بیشتر دامنه های سطح بالا گرفته شده اند در حال حاضر انتخاب نام دامنه مناسب کار راحتی نیست .

متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که افراد پس از اینکه مدتی طولانی از راه اندازی سایتشان میگذرد، تازه متوجه میشوند که در انتخاب نام دامنه اشتباه کرده اند و این در حالی است که در اکثر موارد برای تغییر نام دامنه دیر شده و کار از کار گذشته است.

حال در ادامه با یک مقاله جامع میخواهیم شما را در انتخاب مناسب ترین و بهترین اسم را برای دامنه یاری کنیم.

15 نکته طلایی برای انتخاب نام مناسب یک سایت

1. استفاده از ابزارهای پیشنهاد دهنده نام دامنه :

این نوع ابزارها این امکان را به شما می دهند که با وارد کردن نام دامنه از باز بودن یا نبودن آن اطلاع پیدا کنید و پسوند ها و نام های جدید که با نام دامنه شما مرتبط است را به شما پیشنهاد می دهند .

 

2. انتخاب دامنه توسط تعدادی کلمه کلیدی مرتبط :

هنگامی که شما برای اولین بار شروع به جستجو برای نام دامنه می کنید ، تعدادی کلید واژه یا عبارت می تواند به شما در توصیف بهترین نام دامنه کمک کند. هنگامی که شما این لیست از واژها را آماده کردید آنگاه با جفت یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند نام دامنه ایده ال خود را ایجاد کنید.بنابراین حتما در زمان تاسیس سایت جدیدتان، ابتدا کمی وقت بگذارید و ببینید چه کلمات کلیدی برای شما حائز اهمیت هستند و سپس سعی کنید که نام دامنه تان را حول یکی از همین کلمات کلیدی انتخاب کنید.

مثلا برای راه اندازی سایتی با موضوع طراحی سایت شاید استفاده از کلماتی مثل Design و UI و Website و برای راه اندازی سایت دانلود کلماتی مثل Get | dl | Download | Software | Direct مناسب باشند. بنابراین کافی است ابتدا کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کرده و سپس نام دامنه را با ترکیب اسامی دلخواه با همین کلمات ایجاد کنید.

 

3. انتخاب پسوند متناسب با فعالیت و دوری از پسوند های عجیب و غریب :

بگذارید با هم صادق باشیم بهتر است نام دامین انتخابی با معنی باشد و بیانگر نوع فعالیت سایت باشد. در این صورت دامنه بیشتر در ذهن باقی می ماند و همچنین مخاطب با مشاهده تطابق نام وب سایت با نیاز خود، نسبت به بازدید از سایت تمایل بیشتری خواهد داشت.

احتمالا شما هم با پسوند های جدیدی که اخیرا امکان ثبت آنها فراهم شده آشنا هستید بله ما هم فکر میکنیم که این پسوندها بسیار جالب ، جذاب و وسوسه بر انگیز هستند. ولی واقعیت این است که هرچقدر هم که این پسوند های جدید جالب و خلاقانه باشند، باز هم جای پسوند های عمومی و نام آشنایی مثل com یا net یا org را نمیگیرند. ممکن است به ذهنتان برسد که بازی کردن با پسوند های جدید قابل ثبت و ایجاد کردن کلمات معنی دار با بهره گیری از این پسوند ها، بسیار کار جالبی است.

و ما هم قبول داریم که همینطور است. (مثلا ساختن عبارت mohandes با پسوند es یا ساختن عبارت thesuit با پسوند it یا ساختن عبارت delpazir با پسوند ir و …) ولی باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که مخاطبین شما، در صورت بهره گیری از پسوند هایی که عمومیت بیشتری دارند، بسیار ساده تر قادر به پیدا کردن سایت شما خواهند بود. حتما میپرسید چرا؟ دلیل این مسئله را با یک مثال بیان میکنیم. فرضا شما اگر بخواهید به سایت شرکت سامسونگ سر بزنید ولی ندانید که پسوند دامنه اش چیست، به صورت ناخودآگاه چه آدرسی را در نوار آدرس مرورگر تایپ میکنید؟ samsung.com؟ فکر میکنم همینجا پاسخ سوالتان را گرفته باشید …

در اینجا چند توصیه دیگر هم برایتان داریم. اولا سعی کنید پس از انتخاب نام دامنه مناسب حداقل دو پسوند ir و com آن را ثبت کنید. اگر هم نام دامنه تان برایتان خیلی با اهمیت است که خوب کمی جلوتر بروید و پسوند های مرسوم دیگر آن را نیز ثبت کنید تا مطمئن شوید که بعدا کسی از آزاد بودن این اسامی با پسوند های مختلف، سوء استفاده نخواهد کرد دوما اگر نام دامنه ای که انتخاب کرده اید مشابه نام دامنه دیگر یا برند دیگری است و یا پسوند های اصلی آن قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده است، اکیدا از ثبت آن نام خودداری کنید چرا که بدون شک در آینده و با رشد سایتتان از انجام این عمل پشیمان خواهید شد.

در اینجا کاری که میتوانید بکنید این است که در صورتی که نام انتخابی شما، برایتان حائز اهمیت است، با صاحب دامنه ی ثبت شده ارتباط برقرار کرده و دامنه را از وی خریداری کنید. طبعا در این حالت متحمل هزینه های سنگینی برای خریدن دامنه ی از پیش ثبت شده خواهید شد ولی خوب سنجش این مسئله که آیا نام دامنه انتخابی شما، برایتان چنین ارزشی را دارد یا خیر بر عهده ی خود شماست.

 

4. منحصر به فرد بودن دامنه :

داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد.

 

5. نام دامنه انتخابی کوتاه باشد :

تا جایی که امکان‌پذیر است نام دامنه خود را کوتاه انتخاب نمائید. البته این بدین معنا نیست که نام سازمان، شرکت و … خود را نادیده بگیرید. شما می‌توانید قسمتی از نام شرکت و یا مخفف آن را بعنوان نام واحد انتخاب نمائید. توجه داشته باشید که استفاده از حروف اختصاری در بعضی موارد مناسب نیست. بخصوص اگر تعداد حروف اختصاری بیش از 4 کاراکتر باشد. در مجموع توصیه می‌شود که نام کوتاه انتخابی تان مفهوم باشد.

اگر نام دامین کوتاه انتخابی شما با پسوندهای رایج مثل com. و net. قبلاً به ثبت رسیده‌اند و بخشی یا تمامی فعالیت وب‌سایت شما به کشور ایران ارتباط دارد، توصیه می‌شود دامنه کوتاه انتخابی خود را با پسوند ir. هرچه سریعتر به ثبت برسانید. در حال حاضر ثبت نامهای کوتاه با پسوند ir. نسبت به سایر پسوندها بیشتر امکان‌پذیر است. این عمل موجب می‌شود تا آدرس وب سایت شما بیشتر بیاد بماند.

 

6. روان و صریح بودن املای دامنه :

املای نام دومین شما بهتر است به گونه‌ای باشد که بصورت شفاهی به راحتی قابل انتقال باشد و یا حداقل نیاز به هجی (spell) کمتری داشته باشد. ممکن است شما آدرس وب‌سایت خود را بصورت شفاهی به دوست خود اعلام نمائید و آدرس وب سایت شما املای سختی نیز داشته باشد، بطوری که به گونه‌های متفاوتی بتوان آن را تایپ نمود. در این حالت این احتمال وجود دارد که دوست شما موفق به بازدید از وب سایت شما نشود و یا به اشتباه وارد سایت دیگری شود.

پیشنهاد ویژه
آموزش تایید دو مرحله ای در اینستاگرام

برای مثال: www.2net.com را می توان به صورت www.twonet.com و www.tonet.com نیز نوشت که در صورت عدم اطلاع از spell دقیق ممکن است وارد سایت مورد نظر نشود.

در ضمن در این مورد به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی  و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. سعی کنید در نام دامنه از حروفی زیر حتی الامکان اجتناب کنید. حروفی مثل P , Z , X , C

 

7. فقط دامنه های دات کام موجود را انتخاب کنید :

اگر شما در مورد ساخت یک وب سایت موفق و طولانی مدت جدی هستید باید نگران نام تجاری ، نام و نام خانوادگی ، و شناخت در ترافیک باشید. همیشه هدایت ترافیک به دات نت و دات اورگ خوب میباشد. داشتن دامنه با پسوند دات کام با وجود تکنولوژی های موجود در این زمان حیاتی میباشد.

 

8. زمینه کاری خود را با انتخاب نام دامنه نامناسب محدود نکنید :

این موضوع را شاید بهتر باشد با یک مثال قابل لمس توضیح بدهیم. به نام دامنه دیجی کالا فکر کنید. نام دیجی کالا به طور مشخص برای فروشگاهی جهت فروش کالاهای دیجیتال انتخاب شده است (یا دست کم عموما از این نام چنین برداشتی میشود). ولی خوب با گسترش این فروشگاه در حال حاضر شاهد فروش انواع کالا از کالای دیجیتال گرفته تا توپ و کالسکه و لوازم شوینده و بهداشتی در آن هستیم! من شخصا فکر میکنم یکی از دلایل تاسیس فروشگاه جدید دیجی استایل همین عدم تناسب نام فروشگاه با کالاهای فروخته شده در آن بوده است و باز هم فکر میکنم که در آینده شاهد راه اندازی فروشگاه های دیگری از طرف دیجیکالا که دقیقا همین هدف را دنبال کنند خواهیم بود. (مثلا دامنه ای برای راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی دیجی کالا)

بنابراین شما هم در انتخاب دامنه تان به این نکته توجه داشته باشید که برخی از اسامی ممکن است زمینه کاری شما را محدود کنند. مثلا انتخاب دامنه ای با نام taghvim95 به این مفهوم است که شما در پایان سال 95 باید کارتان را تعطیل کنید! و یا انتخاب دامنه ای مثل apkdl در واقع به این مفهوم است که شما فقط باید فایل apk برای دانلود قرار بدهید. بنابراین به این موارد توجهی کنید و از ابتدا با دید به آینده، نام دامنه ای مناسب برای سایتتان برگزینید.

 

9. نام دامنه‌تان باید با نام کمپانی یکی باشد :

با وجود آن که این موضوع بسیار بدیهی به نظر می‌رسد اما بسیاری از شرکت‌ها در همین انتخاب ساده نیز اشتباه می‌کنند. نام دامنه شما، بر روی برند و نام تجاری کمپانی‌تان تاثیر می‌گذارد.انجام این کار، یعنی هم‌نام بودن نام شرکت با نام دامنه، شناسایی نام تجاری شما را برای مشتریان راحت‌تر می‌کند. به عنوان مثال اگر نام کسب و کاری که راه انداخته‌اید «Bob’s Pizza Shop» است، سعی کنید که دامنه bobspizzashop.com را تصاحب نمایید.

ساده‌ترین راه برای مطلع شدن از این موضوع که آیا نام وب‌سایت مورد نظر شما قبلا توسط دیگران تصاحب شده یا خیر، آن است که آدرس آن را در نوار URL مرورگرتان تایپ کرده و دکمه Enter را بفشارید. اما در برخی از شرایط نام دامنه از قبل ثبت شده ولی هنوز هیچ صفحه‌ای برروی آن بارگذاری نشده است برای اطلاع یافتن از آزاد بودن دامنه مورد نظر خود به این آدرس مراجعه کنید.

 

10. از خطوط فاصله استفاده نکنید :

گاهی اوقات دامنه مورد نظر شما قبلا تصاحب شده و این موضوع در بسیاری مواقع طبیعی است. اما این موضوع به معنای چراغ سبزی برای به‌کارگیری هر نوع خلاقیتی در انتخاب نام دامنه نیست. یادتان باشد که یکی از قوانین اساسی در تبلیغات این است: «سادگی بهترین چیز است»

وقتی شما در نام دامنه‌تان از خطوط فاصله استفاده کنید، با چند مشکل بالقوه مواجه می‌شوید. اولین مشکل آن است که بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که از خط فاصله استفاده نمایند. فرض کنیم نام دامنه‌تان به صورت «we-sell-used-shoes.com» باشد. شاید فکر کنید انتخاب چنین اسمی جالب و هیجان‌انگیز است، ولی بخش عمده‌ای از مردم که درباره وب‌سایت شما چیزی شنیده‌اند، برای رسیدن به سایت شما، wesellusedshoes.com را وارد خواهند کرد.

اگر بر استفاده از خطوط فاصله اصرار دارید، ابتدا مطمئن شوید که یکی از رقبایتان دقیقا همین نام را بدون خطوط فاصله نداشته باشد.

 

11. CamelCase ابزاری عالی است :

یک راه خوب برای محبوب ساختن دامنه‌تان استفاده از CamelCase است. CamelCase روش استفاده از حروف بزرگ در دامنه شما است. برای مثال، doghouse.com می‌تواند DogHouse.com باشد. بسیاری از افراد این روش را بسیار زیباتر و پسندیده‌تر می‌دانند.این بدین معناست که بهتر است در تبلیغات و مکان‌هایی که وب‌سایت خود را معرفی می‌کنید از حروف بزرگ و کوچک در کنار هم استفاده نمایید تا مخاطب بهتر آن را به خاطر بسپارد.

 

12. دامنه ir. سایتتان را از همان ابتدای کار به ثبت برسانید :

بار ها و باره ها شاهد این بوده ایم که افراد دامنه های بین المللی com. بسیار زیبایی برای خودشان به ثبت رسانیده اند و مشغول استفاده از دامنه بین المللی خود شده اند اما پس از مدت اندکی که تصمیم گرفته اند دامنه ir. وب سایتشان را نیز ثبت کنند متوجه شده اند که پسوند دات آی آر همان دامنه قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده و در حال استفاده است و یا این که ثبت کننده دامنه آی آر تصمیم دارد آن را با قیمت بسیار هنگفتی به شما بفروشد.

 

13. نامی انتخاب کنید که به آسانی در ذهن ماندگار شود :

نام سایت شما، هویت سایت شماست. اگر نامی انتخاب کنید که به سادگی از ذهن پاک شود، سایتتان هم به سادگی از اذهان پاک خواهد شد. انتخاب یک نام گیرا که به راحتی در ذهن مخاطب نقش میبندد و به این آسانی ها هم از یادش نمیرود، میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد سایت شما داشته باشد. اگر قصد برندسازی دارید، حتی الامکان سعی کنید که نام دامنه تان با نام برندتان کاملا یکسان باشد. چون معمولا افراد عادت دارند که برای دسترسی به سایت شما یک پسوند کام به انتهای نام برند شما اضافه کرده و با فشردن یک اینتر ناقابل وارد سایتتان شوند. بنابراین استفاده از این نوع نامگذاری میتواند برای شما یک مزیت بزرگ به حساب بیاید.

از طرفی گاها مشاهده میکنیم که افراد از مخفف چند کلمه برای ایجاد یک نام دامنه استفاده میکنند. انجام این کار الزاما کار بدی نیست اما در این نوع نامگذاری باید به این نکته توجه داشت که ممکن است خواندن این حروف مخفف شده در کنار هم، گاهی صورت جالبی نداشته باشد. همیشه خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید که او چگونه نام دامنه شما را تلفظ خواهد کرد.

 

14. اجتناب پذیری نقض حقوق مولف :

در اغلب مورد ممکن است این اشتباه سهوا انجام گیرد و می تواند سبب از بین رفتن یک نام دامنه عالی و یا یک شرکت بزرگ شود و باید همیشه مطمئن شوید که نام سایت شما حقوق کپی رایت یک شرکت دیگر را نقض نکند. شما قبل از خرید در جستجو در وب سایت زیر از حقوق کپی رایت آن آگاه شوید.

https://www.copyright.gov

 

15. ایجاد و تحقق انتظارات دیگران :

هنگامی که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می شنود باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص قادر باشد فورا و با دقت محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

 

توسط نکاتی که ذکر شد می‌توانید یک نام دامنه قدرتمند و مناسب را داشته باشید.ما در میهن وبمستر امیدواریم در این کار موفق باشید.

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
  1. amir گفت:

    بسیار عالی بود باتشکر از شما

دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید