تکنیک های مقابله باسئوی منفی

سئومنفی

سئو منفی چیست؟

از زمانی که گوگل «الگوریتم پنگوئن» را در آوریل سال 2012 (فروردین 1391) معرفی کرد و به دنبال آن، بحث ارزش لینک ها و نیز تاثیر مخرب لینک های ضعیف یا خریداری شده بر سایت ها بالا گرفت، پدیده شومی در دنیای سئو ظاهر شد که آن را سئوی منفی (Negative SEO) نام نهادند.

سئوی منفی تکنیکی است که رقبا با استفاده از آن به سایت شما حمله ور می شوند و در نتیجه گوگل، سایت را جریمه می کند و از رتبه آن می کاهد.

به عبارتی دیگرهر زمان شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل پایین بیاورد و از این طریق بازدید سایت شما را کاهش دهد در حال انجام سئوی منفی است.

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از متورهای جستجو ندارد، سئوی منفی فعالیت هایی عموما خارج از مجموعه شماست برای مقابله با موفقیت تان!

به عبارت دقیق تر، رقبا با قرار دادن صدها یا هزاران بک لینک منفی در یک سایت، آن را از صدر لیست نتایج گوگل به پایین می کشانند.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را هم نیز ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید.

ابزار Disavow Links چیست؟

سئومنفی

 Disavow links  به وبمسترها این امکان را می‌دهد که در صورتی که فکر می‌کنند لینک ورودی به سایت آن‌ها از سایتی دیگر موجب کاهش رتبه سایت آن‌ها شده است این مشکل را گزارش دهند تا گوگل از این به بعد آن لینک‌ها به صورت کلی نادیده بگیرد تا وضعیت به حالت مناسب قبلی بازگردد.

دلیل ایجاد ابزار Disavow links در ابزار وبمستر گوگل چیست؟

بعد از اعمال جریمه و کاهش رتبه توسط موتور جستجوگر گوگل برای سایت و وبلاگ‌هایی که از سایت اسپم و یا به صورت غیر طبیعی لینک ورودی داشتند بسیاری از کاربران با بخش مبارزه اسپم گوگل تماس گرفتند و خبر از کاهش رتبه سایت خود به صورت ناگهانی دادند.
بسیاری از این کاربران یا لینک ورودی را نخریده بودند که توانایی حذف آن‌ها را داشته باشند و یا به این دلیل که این لینک‌ها در سایت دیگری انتشار یافته بود امکان ویرایش و حذف آن‌ها را نداشتند و هر چه با مدیران سایت لینک دهنده نیز تماس می‌گرفتند جوابی دریافت نمی‌کردند.
همچنین الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه 1 و نسخه 1.1 با اینکه بسیار هوشمندانه ساخته شده بود اما باز هم باعث داغ شدن بحث سئو منفی در بین وبمسترها و سئو کاران شد.
به این دلیل که سایت شرکت رقیب کاری خود را بسیاری از کاربران یا ساخت لینک از سایت اسپم دیگر به آن‌ها و خرید لینک غیر طبیعی و اسپم گونه با کاهش رتبه روبرو می‌کردند تا سایت و خدمات آن‌ها در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل در رتبه های بالاتری نمایش داده شود و از این طریق مشتریان و بازدید کنندگان بیشتری را کسب می‌کردند.
این دلایل باعث شده که توسعه دهندگان بخش مبارزه با اسپم گوگل به فکر ساخت ابزار جدید با نام Disavow links لینک بیافتند تا وبمسترها و وبلاگ نویسانی که سایت آن‌ها به دلیل لینک ورودی با کیفیت پایین با کاهش رتبه روبرو شده است و توانایی حذف آن لینک‌ها را ندارند با ثبت گزارش خود در گوگل برای همیشه از دست این لینک‌های منفی خلاص شوند.

راه‌های مقابله باسئو منفی چیست؟

سئومنفی

1. مزرعه لینک و لینک‌های اسپم شده

یکی از روش‌های دریافت بک لینک نیز استفاده از مزرعه لینک است.

اگر به‌ درستی از قانون این مزرعه استفاده کنید، می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شما شود ولی متأسفانه این اتفاق خیلی کم می‌افتد.

در مزرعه لینک، انواع لینک‌های مختلف مانند لینک‌های اسپم شده و غیره وجود دارد و سایت شما ناخودآگاه از این سایت‌ها بک لینک دریافت می‌کند.

درواقع اسپمرها که چنین لینک‌هایی را ایجاد می‌کنند، با ثبت سایت شما و انکر تکست سعی می‌کنند که به سایت شما لینک بدهند. برای اینکه سایت‌های آن‌ها از محتویات ضعیفی یا کپی شده برخوردار است، سایت شما نیز جریمه خواهد شد.

اما چگونه از این مسئله در امان باشیم؟ این نکته را بهتر است بدانید که در امان بودن کامل از سئو منفی به‌هیچ‌ وجه در دست و قدرت شما نیست و همیشه لینک‌هایی وجود دارند که بخواهند به سایت شما لینک بدهند.

اولین مسئله‌این است که سعی کنید اگر قصد ایجاد مزرعه لینک دارید، حتماً با سایت‌های مشابه خود و دارای رتبه بالا این کار را انجام دهید و بعد اینکه همیشه از طریق گوگل وبمستر، ورودی‌ها را بررسی کنید و هرکدام به نظر شما مشکوک آمد را سریعاً خودتان اسپم یا حذف کنید.

2. نفوذ هکرها

هکرها افرادی هستند که کارشان نفوذ غیرمجاز به سایت‌های دیگران به‌منظور دزدیدن یا تخریب اطلاعات آن‌ها می‌باشند و برای بازگرداندن آن‌ها از مالک سایت باج می‌گیرند. ازاین‌رو، امنیت مهم‌ترین عامل در هر وب‌سایت است.

هکرها زمانی که بتوانند یک باگ در سایت شما پیدا کنند، به هیچی رحم نکرده و سریعاً همه‌چیز را به می‌ریزند که این خود نمونه‌ای از سئو منفی است، مسئله‌ای که اصلاً دست شما نیست ولی باید با استفاده از تکنیک‌هایی جلوی ورود آن‌ها را گرفته و سریعاً بعد از هر حمله، اقدام به بازسازی سایت خود کنید.

هکرها ممکن است که تاکتیک‌های زیر را به جهت سئو منفی در سایت شما به کار بگیرند:

  • قرار دادن محتواهای ضعیف یا کدهای مخرب در بخش‌هایی از سایت شما
  • قرار دادن محتواهای از سایت‌های دیگران به‌صورت کاملاً کپی شده که باعث جریمه سایتتان می‌شود.
  • قرار دادن لینک‌های مخرب و اسپم شده
  • حذف کردن لینک‌ها و عکس‌های سایت
  • مخفی کردن کدهای HTML5 که ازنظر سئو یک جرم تلقی می‌شود.
پیشنهاد ویژه
بررسی تاثیر نرخ خروج از سایتBounce Rate برسئو

اما باید چه‌کار کرد که جلوی نفوذ هکرها گرفت؟

  • اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، بهتر است که پلاگین Google Authenticator که پسورد دومرحله‌ای تولید می‌کند را نیز به کار بگیرید. هر موقع که شما قصد وارد شدن را داشته باشید، گوگل کد خاص و یک‌بارمصرفی را به گوشی شما ارسال می‌کند.
  • پسوردهای قوی و ترکیبی از اعداد و حروف را به کار ببرید و هرچند وقت یک‌بار آن را تغییر دهید.
  • از تمامی فایل های سایت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید و آن را آخر هرروز به‌روزرسانی کنید.
  • اگر کاربران سایت شما این اجازه رادارند که فایل‌هایی را درسایت آپلود کنند، حتماً با هماهنگی شرکت هاستینگ خود، آنتی‌ویروس قوی را نصب نمایید.

در آخر توصیه می‌شود که حتماً یک مشاوره امنیت داشته باشید. هکرها ساعت کاری ندارند و هرلحظه ممکن است که به هر سایتی نیز حمله کنند.

3. محتوای کپی شده در سایت‌های دیگران

یکی از موارد سئو منفی نیز کپی کردن مطالب سایت شما در دیگر سایت‌ها است. شما ممکن است که برای اینکه بخواهید بک لینکی از دیگر سایت‌ها دریافت کنید، مطالب سایت خود را عیناً کپی کرده و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی را که پربازدید هستند، قرار دهید.

یا حتی ممکن است بخواهید مطلبی در سایت خود قرار دهید، ولی عین جملات (یا خیلی شبیه آن) در دیگر سایت‌ها نیز وجود داشته باشد. در هر دو مورد، گوگل محتوای سایت شمارا کپی شده تلقی کرده و جریمه می‌کند.

برای این منظور، توصیه می‌شود که اول‌ازهمه اگر مطلبی در سایت خود قرار دهید، اجازه بدهید که کامل ایندکس شود سپس آن را در دیگر سایت‌ها یا شبکه‌ها نشر دهید. همچنین اگر قصد نوشتن مطلبی رادارید، موضوع و جملات خود را بررسی کنید تا مانند دیگران نباشد.

4. فعالیت مخرب در شبکه‌های اجتماعی

بعضی از اسپمرها و افراد، اقدام به ساختن شبکه‌های اجتماعی جعلی به نام سایت یا برند شما می‌کنند و هر نوع فعالیتی را که بخواهند انجام می‌دهند.

این کار علاوه بر اینکه باعث تخریب هویت شما می‌شود، ممکن است حتی در رتبه سایت شما هم اثر منفی داشته باشد.

بعضی از این اسپمرها با قرار دادن لینک در شبکه‌ها و هدایت آن‌ها به سایت شما، به‌ظاهر باعث افزایش ورودی می‌شوند اما ازآنجاکه شبکه‌های فیک قبلاً توسط خود ادمین ها ریپورت شده است، گوگل ورودی از آن‌ها را نیز جریمه خواهد کرد.

توصیه می‌شود که اول‌ ازهمه اکانت رسمی خود را ایجاد کرده و به همه کاربران خود اطلاع دهید که هرگونه اکانتی غیرازاین، فیک بوده و سریعاً به شما گزارش دهند.

5. سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عواملی که اگر پایین باشد، سریعاً باعث کاهش مخاطبان می‌شود. سعی کنید که حتماً سرعت سایت خود را بالا ببرید، برای اینکه تکنیک‌های افزایش سرعت سایت را بدانید.کاهش سرعت سایت یک نوع سئو منفی است.

بعضی از اسپمرها، تلاش می‌کنند با هدایت و ارسال کدهای مخرب به سایت شما، سرعت سایتتان را کاهش دهند. حتماً سرعت را با استفاده از ابزارهای مخصوص بررسی کرده و در صورت مشاهده کاهش، اقدام به رفع آن کنید.

نشانه هایی از سئوی منفی برای سایت شما

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید.

نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  • لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.

نکته مشترک میان همه موارد بالا، بی ارزش و اعتبار بودن آنها و از همه مهمتر قیمت پایین این گونه لینک ها می باشد. بطوریکه رقیب شما میتواند با هزینه ای اندک تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما سرازیر کند.

البته بیشتر سایت های ایرانی نیازی به نگرانی در این باره ندارند و درآمد آنها از اینترنت به قدری بالا نیست که رقیبان برای سرنگون کردنشان هزینه کنند ولی زمانیکه صحبت از تجارت های پردرآمد و رقابت های سنگین میشود همه چیز تغییر خواهد کرد!

در این میان مواردی مشاهده میشود که افراد به دست خود تکنیک های سئوی منفی را روی سایتشان انجام میدهند!

تبلیغات مختلف برای فروش تعداد زیادی لینک با پیج رنک های 2 و 3 در ازای قیمت پایین در واقع بدترین دام برای یک وبمستر است.

به جای جمله ای مانند ‘خرید 50 لینک رنک 2 فقط 100 هزارتومن’ باید بخوانید ‘با 100 هزارتومن سایت خود را نابود کنید’.

آیا شما هم تا کنون با بکارگیری تکنیک های اشتباه و مخرب موجب آسیب زدن به سئوی سایت خود شده اید؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شده اید؟

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید