۱۳ استراتژی مهم دیجیتال مارکتینگ

13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ

13 استراتژی مهم دیجیتال مارکتینگ

امروزه با حضور چشمگیر اینترنت در زندگی ما و در بر گرفتن بسیاری از جنبه های مختلف زندگی و کسب و کارمان توسط این پدیده جدید با توجه به رشد و توسعه اینترنت بسیاری از ما نیز باید پیشرفت های کاری خود را بر مبنای این پدیده پایه‌گذاری کنیم.

ناگفته نماند که واژه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی امروزه همه گیر شده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. دیجیتال مارکتینگ همان مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که در مسیر افزایش آگاهی ، بهبود برند ، فروش بیشتر و بازاریابی در فضای آنلاین  برای دستیابی به مخاطبان و مشتریان هدف کسب و کار انجام می‌گیرد.

برای موفقیت در کسب و کار خود به روش بازاریابی دیجیتال باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب را برای کسب و کار خود طراحی کرده.داشتن استراتژی دیجیتال تاثیر بسزایی در تبلیغات آنلاین دارد.

استراتژی یا راهبرد یعنی نحوه رسیدن به اهداف با بکارگیری تکنیک های یک استراتژی اجرا می گردد.

 

استراتزی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بطور اجمالی میتوان گفت که استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند به اهدافتان دست پیدا کنید و حضوری تاثیر گذار در فضای مجازی داشته باشید.

در نگاه اول اصطلاح استراتژی به نظر کمی ترسناک است، اما تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسب‌و‌کار بسیار فوق العاده است.

به عبارت ساده‌تر، استراتژی یک برنامه‌ عملیاتی برای رسیدن به یک یا چند هدف مطلوب است. به طور مثال، هدف اصلی شما ممکن است منجر به افزایش 25 درصدی مخاطبان شما نسبت به سال گذشته شود.
بسته به مقیاس کسب‌و‌کار شما، استراتژی بازاریابی شما شامل چندین هدف و بخش‌های مختلف می‌گردد، اما داشتن نگاه ساده به استراتژی نیز به شما کمک می‌کند به اهدافتان دست پیدا کنید.
علی رغم ساده سازی عبارت استراتژی، بدون شک می‌توانید به یک ساختار دشوار هم دست‌ پیدا کنید.

 

کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

به این نکته توجه داشته باشید که نباید استراتژی دیجیتال مارکتینگ را با کمپین دیجیتال مارکتینگ در یک سطح قرار دهید.
بطور مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپین برای به اشتراک گذاری برخی محتواهای با اهمیتتان در توییتر راه اندازی کنید تا مخاطبان بیشتری را از طریق این کانال بدست آورید. این کمپین بخشی از استراتژی شما برای تولید مخاطبان بیشتراست.
به این نکته توجه کنید اگر یک کمپین چندین سال هم طول بکشد به عنوان یک استراتژی انتخاب نمی‌شود، بلکه یک تاکتیک در کنار سایر کمپین‌ها برای ایجاد استراتژی شما می‌باشد.

13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ

1.تعیین اهداف از بازاریابی دیجیتال

قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و خواسته ها زمان بگذارید. این روش یکی از ضروریات برای هدایت شما به سمت هدف و کسب موفقیت، خصوصا در دستیابی به اهداف سالانه کسب و کارند. این اهداف دارای ویژگی های زیر است.

هدف ها باید مشخص و دقیق باشند، قابل سنجش باشد، قابل دستیابی باشد، واقع بینانه باشد، محدوده زمانی مشخصی داشته باشد، اهدافی را که دارای چنین مشخصاتی باشند اهداف S.M.A.R.T. می نامند.

 

 

2. حضور پر قدرت در شبکه های اجتماعی

درحال حاضر شبکه های اجتماعی به صورت روزانه به رشد خود با قدرت ادامه می دهند. شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند که در مسیر بازاریابی دیجیتال نمی‌تواند توسط فعالان این حوزه نادیده گرفته شود.
حضور در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر افزایش مخاطبان و کاربران بالقوه می‌تواند یک بازخورد بسیار مناسب را برای ادامه حیات کسب و کار شما ایجاد نماید. این بازخورد می تواند روشن کننده مسیر شما برای ادامه ارتباط با مشتریان باشد.

یکی از راههای افزایش نرخ تبادل و به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را می توان با استفاده از نفوذ اینفلوئنسرها دانست. دستیابی به مخاطبان هدف به مدت زمان زیادی نیاز داشته و همچنین هزینه هایی را برای شما به همراه خواهد آورد، برای دستیابی سریع‌تر به مخاطبان هدف می توانید از نفوذ اینفلوئنسرها در محیط شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و خود را به سرعت بیشتری به مخاطبان خود بشناسانید.

دقت داشته باشید برای معرفی خود از طریق اینفلوئنسرها بایستی اینفلوئنسرهایی را شناسایی کنید که توسط مخاطبان هدف شما فالو شده اند. همچنین استفاده از میکرو اینفلوئنسرها به دلیل اعتمادی که بین آنها و مخاطبان وجود دارد می‌تواند بسیار مفید تر و کاربردی تر باشد.

 

 

3. بازاریابی ایمیلی

فارغ از اندازه کسب و کارتان، شما باید برای سرعت بخشیدن به بهبود کسب و کارتان در دنیای تجارت الکترونیک بازاریابی ایمیلی را آغاز کنید.

بازاریابی ایمیلی به چند بخش تقسیم می شود:

  1. تنظیم اهداف
  2. بهبود و تقویت لیست ایمیل های در اختیار
  3. تهیه برنامه زمانبنندی برای ارسال ایمیل ها
  4. سنجش میزان موفقیت

به دلیل اینکه ایمیل مارکتینگ امکان نفوذ شما در میان مخاطبان را بالا میبرد یکی از ضروریات استراتژی شماست. امروزه در سراسر جهان بیش از 3.5 میلیارد اکانت ایمیل وجود دارد و 95% از کاربران آنلاین از ایمیل استفاده می کنند. 91% این کاربران آنلاین حداقل روزانه ایمیل هایشان را چک می کنند.

در دنیای امروز، ما روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت میکنیم و عموما با یک نگاه کلی ایمیل های مهم تر را جدا میکنیم. اینکه شما ایمیلی را به صندوق ایمیل های دریافتی مشتری برسانید یک چیز است و اینکه کاری کنید که مخاطب ایمیل شما را باز کند چیزی کاملا متفاوت است.

اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده نمیکنید پیشنهاد میکنیم که اینکار را امتحان کنید قطعا پشیمان نمیشوید. در یک بررسی اعلام شده است که به طور میانگین میزان برگشت سرمایه از طریق ایمیل مارکیتینگ 44.25$ به ازای هر دلار است.

 

4. انتشار پست های وبلاگ با ارزش

تولید محتوای متنی در قالب وبلاگ یکی از راه هایی است که می تواند برای شما ایجاد مشارکت نماید. وبلاگ در وب سایت شما یکی از بهترین محیط هایی است که می توانید از طریق آن محتوای مرتبط با محصول کسب و کار و یا صنعت خود را منتشر نموده و به اشتراک گذاری کنید.

داشتن یک وبلاگ محتوایی مناسب نه تنها مشتریان بالقوه را برای شما به ارمغان می آورد، بلکه می تواند برای شما در جهت برند سازی و ایجاد اعتبار نیز مفید باشد. سعی کنید در این راستا برای محتوای وبلاگ خود از محتواهای ارزشمند استفاده نمایید در این صورت مخاطبان شما بارها و بارها باز خواهند گشت.

در خصوص موفقیت وبلاگ خود باید همیشه به این فکر باشید که برای مخاطبان وبلاگ ارزش آفرینی نمایید. سعی کنید از تجربیات و نکات مفید در مورد کسب و کار و صنعت خود با مخاطبان سخن بگویید. در این صورت می‌توانید از بازاریابی درونگرا در جهت بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده نمایید.

 

5. استفاده از قدرت سئو در موتورهای جستجو

13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دقت داشته باشید در صورتی که محتوای شما بسیار کاربردی و خوب باشد، همچنین سایت شما نیز از وضعیت ظاهری و تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان برخوردار باشد یک عامل هنوز باقی مانده و آن هم دیده شدن شما توسط مخاطبان و کاربران است.
برای دیده شدن توسط کاربران نیاز دارید که در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو نمایش داده شوید. به این منظور باید استراتژی تعیین کنید تا وضعیت بهینه سازی سایت شما بر طبق موتورهای جستجو که به آن اصطلاح سئو گفته می شود وضعیت بهتری پیدا کند.

سعی کنید وضعیت سئو محتوا و همچنین سئو داخلی و خارجی سایت خود را بهینه سازی نمایید. بسیاری از افراد معتقدند که فعالیت بر روی سئو یک کار تکنیکال و وقت گیر است که اثر چندانی نخواهد داشت؛ ولی باید بدانید که سئو یکی از استراتژی های طولانی مدت است که می‌تواند ترافیک هدف گذاری شده و مناسبی را به سایت شما راهنمایی نماید.

پیشنهاد ویژه
دانلود تمامی سورس های تلگرام رسمی اندروید آیفون دسکتاپ

به جرأت می‌توان گفت که سئو یکی از قدرتمندترین ها است وقتی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید. سعی کنید در بهینه‌سازی وضعیت سایت خود در نتیجه موتورهای جستجو از روش های کلاه خاکستری استفاده نکنید و روش‌های مناسب لینک سازی و بهینه سازی را در پیش گیرید.

 

6. بازاریابی مشارکتی

یکی دیگر از ارکان مهم در تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مشارکتی است. اگر به برندهای محلی اطرافتان نگاهی بیندازید میبینید که آنها از بازاریابی مشارکتی به عنوان روشی قدرتمند برای رشد کسب و کارشان کمک میگیرند.

در اینجا چند گام مهم را برای کمک به شما برای در پیش گرفتن تکنیک بازاریابی مشارکتی در تهیه یک استراتژی دیجیتال شرح داده ایم.

  1. تعیین دقیق اهداف
  2. تهیه یک برنامه مشارکتی
  3. توزیع آن در بازار
  4. سنجش خروجی حاصله

بازاریابی مشارکتی برای صاحبان کسب و کارها چند فایده دارد. این بازاریابی می تواند هزینه کلی بازاریابی (تبلیغات) شما را کاهش دهد.

اگر اهداف شما شفاف و مشخص باشند، تهیه یک استراتژی بازاریابی مشارکتی نسبتا آسان است. پس با تعیین دقیق اهدافتان شروع به بازاریابی مشارکتی کنید. در این مورد، اهداف باید هم جهت و هم راستا با استراتژی کلی بازاریابی دیجیتالتان باشند.

 

 

7. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا حوزه بسیار گسترده و عظیمی است که موضوعات مختلفی مانند: وبلاگ نویسی، اطلاع رسانی و روابط عمومی،ارائه ها، ضبط و نشر فایل های صوتی،کتاب های الکترونیک، فروم ها و صفحات سوالات متداول (FAQ)، اینفوگرافیک ها و …. را شامل میشود.

میتوان گفت که مدت زمان زیادی است که بازاریابی محتوا عنصری کلیدی و حیاتی در موفقیت برندهای بزرگ است. اما بازاریابی محتوا در کشورهای آسیایی هنوز به اندازه ای که در اروپا و آمریکا مهم محسوب می شود مورد توجه قرار نمیگیرد.

 

 

8. تبدیل کاربر به لید

زمانی که کاربران توسط موتورهای جستجو به وب سایت شما هدایت می شوند باید بتوانید آنها را با یک راهکار مناسب به لید یا همان سرنخ تبدیل کنید. سعی کنید برای تبدیل کاربران به لید از استراتژی مناسبی استفاده نمایید. دانلود رایگان یک کتاب الکترونیک، پی دی اف و یا یک کلیپ ویدئویی می‌تواند یک عامل جذب لید در وب سایت شما باشد که از آن طریق برای دریافت آدرس ایمیل و یا راه های ارتباطی دیگر اقدام می‌کنید.

13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ

نکته کلیدی در این زمینه رایگان بودن و همچنین ارزش آفرینی محتوای در دسترس قرار داده شده توسط وب سایت شما برای کاربران است. بهترین استراتژی برای ساخت یک جاذبه بسیار زیاد برای تبدیل کاربران به لید را می‌توان شناسایی نقطه نیاز دقیق کاربران دانست. در صورتی که بتوانید مسئله را تعریف کرده و راه حلی نیز برای آن ارائه کنید به احتمال زیاد می توانید برای سایت خود لید جذب کنید.

قیف بازاریابی شما بایستی شامل تمامی مراحل مورد نیاز مشتری بالقوه از یافتن برند شما تا اولین مرحله تبدیل شدن مشتری و پرداخت باشد. سعی کنید پیش از ورود مشتری به قیف فروش کسب و کار خود از وی اطلاعات لازم را دریافت کنید تا بتوانید برای ارتباطات بعدی از آنها استفاده نمایید.

 

مقاله پیشنهادی : مفهوم ریبرندینگ چیست؟

 

9. ایجاد و گسترش یک لیست ارتباطی

ساختن یک لیست ایمیل می تواند برای شما دسترسی آسان و مستقیم به مخاطبان و خریداران بالقوه و یا مشتریانتان را فراهم نماید. بنابراین داشتن یک لیست ایمیل را یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ضروری در کسب و کار خود به شمار آورید.

سعی کنید از لیست ایمیل در دسترس راه های افزایش عمق ارتباط خود با مخاطبان و مشتریان تان استفاده نمایید. با استفاده از سرویس های مختلف ایمیل می توانید کاربران تان را دسته بندی کرده و در موقعیت و مواقع مختلف از مدلهای مختلف بازاریابی ایمیلی استفاده نمایید. دقت داشته باشید در ارسال ایمیل به مخاطبان خود زیاده روی نکنید و از محتوای اسپم نیز استفاده ننمایید.

 

 

10. بررسی و برنامه ریزی رسانه‌های پولی Paid Media

این فرآیند شامل بسیاری از فرآیندهای مشابه می‌شود: برای این منظور بایستی رسانه‌های پولی خود در هر یک از پلت‌فرم‌ها بصورت جداگانه ارزیابی کنید مانند گوگل ادز، فیس بوک، توییتر و … باید بدانید که چه چیزی ممکن است در دستیابی به اهداف فعلی شما کمک می‌کند.
اگر شما مبلغ بسیاری برای ادوردز خرج کنید و نتایجی را که انتظار داشتید را مشاهده نمی‌کنید، شاید زمان آن باشد که رویکرد خود را اصلاح کنید یا آنرا بطور کامل رها کنید و تمرکز خود را برروی پلت فرم دیگری که به نظر می‌رسد نتایج بهتری را در پی دارد بگذارید.
در پایان فرآیند شما باید یک ایده روشن در مورد رسانه‌های پولی که می‌خواهید از آن استفاده کنید یا از استراتژی خود حذف کنید داشته باشید.

 

 

11.برنامه ریزی برای رسانه‌ها ی اکتسابی یا Earned Media

ارزیابی رسانه‌های اکتسابی قبلی شما می‌تواند کمک کند تا در کدام رسانه‌ها تمرکز کنید. نگاه کنید که ترافیک و مخاطبان شما از کجاها بدست می‌آیند. بدین صورت می‌توانید به رسانه‌های اکتسابی خود رتبه بدهید.
شما می‌توانید اطلاعاتی از ابزارهای مانند گوگل آنالیتیکس بدست بیاورید.

ممکن است شما متوجه شوید یک مقاله تخصصی مرتبط به صنعت شما می‌تواند تعداد زیادی ترافیک را به وب سایت شما منتقل کند یا اینکه لینکدین جایی است که اکثر مردم محتوای شما را در آن به اشتراک می‌گذارند. که این هم به شیوه خود باعث ترافیک بسیاری می‌شود.
ایده این است که بتوانید تصویری از رسانه‌های اکتسابی بسازید و داده‌های مهمی بدست بیاورید که شما را در دستیابی به اهدافتان یاری کند. با این حال، اگر چیز جدیدی وجود داشته باشد که تا به حال آزمایش نکرده‌اید حتما امتحان کنید.

 

 

12. رقبایتان را بشناسید

رقبایتان را تا چه اندازه میشناسید؟ این نیز یکی از موضوعاتی است که نباید دست کم گرفته شود زیرا یکی از مهم ترین گام ها در تهیه استراتژی محسوب می شود.

رقبایی که باید بشناسید و مورد بررسی قرار دهید به سه دسته قسیم می شوند:

  1. رقبای مستقیم
  2. رقبای غیرمستقیم
  3. شرکت های رقیب تازه وارد و یا تغییر مدیریت داده شده

شناخت رقبا به شما در تهیه استراتژی برای بازاریابی دیجیتال کمک می کند. اگر در یافتن و شناخت رقبایتان مشکل دارید اینطور به مساله نگاه کنید که اگر شما در این بازار نبودید چه کسی نیازهای مشتریانتان را تامین میکرد.

13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ

13.تخصیص وظایف به افراد تیم

دیجیتال مارکتینگ ابعاد مختلفی از بازاریابی آنلاین را شامل می شود:

بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization – (SEO
بازاریابی موتور جستجو- (Search Engine Marketing  (SEM
بازاریابی محتوا Content Marketing
هدایت و کنترل ذهنی مخاطبان از طریق محتوا
بازاریابی کمپینی Campaign Marketing
فروشگاه های اینترنتی
بازاریابی شبکه های اجتماعی  Social Media Marketing
بهینه سازی شبکه های اجتماعی
بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) Email Marketing

همانطور که مشاهده میکنید دیجیتال مارکتینگ حوزه ای بسیار گسترده است و نمی توان نسخه جامعی که برای همه مناسب باشد ارائه کرد. تمامی راهکارها باید اختصاصی و متناسب با هر کسب و کار ارائه شوند.

زمانی که کسب و کارها اهداف و رویکرد بلندمدتی داشته باشند، حضور یک تیم دیجیتال مارکتینگ ضروری می شود. در این زمان تمرکز بر دو فاکتور بسیار مهم است:

  1. تمرکز بر داده های تحلیلی
  2. شناسایی، برنامه ریزی و ساختاربندی

داده های تحلیلی به دلیل اینکه کارایی و یا عدم کارکرد هر کدام از کارهای انجام شده را برای شما مشخص می کنند بسیار مهم هستند. در برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتالی، داشتن چنین داده هایی بسیار مهم است و می تواند شما را از اتخاذ استراتژی درست برای کسب و کارتان مطمئن سازد.

 

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد.موفق باشید

 

ما در شبکه های اجتماعی : اینستاگرام میهن وبمستر

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید