مفهوم ریبرندینگ چیست؟

مفهوم ریبرندینگ چیست؟

مفهوم ریبرندینگ چیست؟

برند سازی فعالیتی است که با وجود دشواری های بسیار، برای هر برندی مخصوصا در ابتدای کار ضرورت دارد. بسیاری از کارآفرینی‌ها و استارت‌آپ‌ها و مدیران با برندسازی آشنایی خوبی دارند. در این فرآیند یک برند نام خود را مطرح می کند، هویت و ماهیت نام تجاری خود را به دیگران نشان می دهد و سعی می کند دیدگاه خاصی در ذهن مخاطبان از خود بسازد.

بسیاری از برند ها و کسب و کارها در بعضی مواقع باید اقدام به شناسایی مجدد برند خود به مخاطبانش کنند برای این کار باید فرایند ریبرندینگ را پیش بگیرند.

 

ریبرندینگ چیست؟

کلمه ریبرندینگ rebranding از دو واژه re و branding تشکیل شده و به معنی «بازسازی برند» است.

همان طور که از معنای این کلمه میتوان فهمید ریبرندینگ به معنی ایجاد تغییرات در ظاهر و شکل برند یا حس مخاطبان نسبت به برند است و این کار با این هدف انجام می شود که نسبت به رقبای حیطه کاری خود متمایز و متفاوت باشید.

زمانی که ذهنیت و تصور مخاطبان نسبت به برند ما آن چیزی نیست که ما در ابتدا تصورش را میکردیم ممکن است علت این امر مشکل در فرایند برندسازی خودمان بوده باشد، ریبرندینگ یک راه حل کارساز است.
همچنین وقتی که در دیدگاه اکثر مردم و مخاطبان برند ما به عنوان یک برند کهنه و قدیمی شناسایی می شود و دیگر آن جذابیت و شادابی اولیه را ندارد نیز می توان به فرایند بازسازی برند اندیشید.

به طور کلی برند شامل موارد مختلفی می شود که مربوط به یک کسب و کار است؛ از رنگ و طراحی بصری گرفته تا شعارها و کمپین ها؛ از نوع و شیوه ارتباط یک کسب و کار با مشتریان و مخاطبان خود تا حسی که آن کسب و کار و محصولاتش به سایر افراد منتقل می کند. همه این ها در زیر مجموعه مفهوم برند قرار می گیرند. بنابراین برند به طور کلی تمام آن تصویر و مفهوم ذهنی است که در ذهن مخاطبان شکل می گیرد.

مفهوم ریبرندینگ چیست؟

با توجه به مفاهیمی که گفته شد میتوان گفت که ریبرندینگ مجموعه اقدامات و فعالیت هایی است که شامل تغییر عناصر و المان های بصری (مثلا رنگ و طراحی لوگو) و پیام ها و شعارها (مانند ارزش ها و استراتژی ها) می شود.
باید گفت که این فعالیت ها و اقدامات با هدف بهتر کردن و بهبود بخشیدن تصویر و مفهوم ذهنی برند در میان مخاطبان و کاربران انجام می شود تا در نهایت به برتری در رقابت با رقیبان منجر شود.

 

دلایل ریبرندینگ در کسب و کارها

دلایل مختلفی را می توان برای نیاز یک کسب و کار به ریبرندینگ عنوان کرد، اما در اینجا به عوامل اصلی و اساسی اشاره می کنیم که موجب می شوند یک کسب و کار به بازسازی برند نیاز پیدا کند:

 

ضعف در برندسازی اولیه

این مشکلی است که برای بسیاری از کسب و کارها، مخصوصا کسب و کارهای کوچک پیش می آید. در ابتدای کار که یک کسب و کار نیاز به منابعی برای رشد و گسترش دارد و تمرکز خود را بر روی رشد سریع یا یافتن سرمایه یا جبران هر چه سریع تر زیان ها گذاشته، توجه زیادی به برندینگ نمی شود.

پیشنهاد ویژه
روش های مؤثر در سئوی خارجی وب سایت

معمولا در ابتدای کار دغدغه اصلی تولید محصولات کاربردی با کیفیت، پیدا کردن مشتری، یافتن سرمایه و از این قبیل است. طراحی و کیفیت لوگو و نام لوگو  چیزهایی نیستند که صاحبان کسب و کاربه آنها توجه خاصی داشته باشند همین باعث می شود در ابتدای کار صاحبان آن کسب و کار به یک طراحی و لوگوی ساده و نه چندان با کیفیت راضی بشوند.

در چنین شرایطی اگر کسب و کار بعد از مدتی رشد کند و گسترش یابد، آن گاه ممکن است نیاز به داشتن یک برند جذاب تر و گیراتر بیش از پیش بروز یابد. هم چنین بسیاری اوقات اتفاقاتی می افتاد که قابل پیش بینی نبوده اند و نمی شده برای آن ها برنامه ریزی کرد. یا این که اوضاع به گونه ای ناگهانی به شکلی دیگر پیش رفته و نیاز به تغییر برند ایجاد می شود. این یک امر معمول است که کسب و کارهایی که کار خود را به حداقل ها و به شکل کوچک و محدود شروع می کنند، نیازمند بازسازی برند بشوند.

 

مقاله پیشنهادی : بهترین شیوه نوشتن رپورتاژ آگهی

 

برای ریبرندینگ باید چه اصولی را رعایت کرد؟

هر فعالیت در دنیای کسب و کار قوانین و مقررات خاص خود را به همراه دارد، برای بازسازی برند نیز باید از قوانین مشخصی تبعیت و اصول خاصی را رعایت کرد.ما در این قسمت تعدادی از قوانین را برای شما بازگو میکنیم.

 

شناسایی و بررسی بازار و مخاطبان هدف

یکی از اصلی ترین اصولی که باید در بازسازی برند لحاظ کرد آن است که مخاطبان هدف و بازار هدف محصول خود را مجددا بشناسید. هر چه قدر این شناسایی مجدد دقیق تر باشد و تصویر نهایی حاصل از آن مشخص تر و دقیق تر باشد، بازسازی برند بهتر صورت خواهد گرفت.

سلیقه های افراد در طول زمان تغییر می کند و چیزهایی را دوست خواهند داشت که پیش از این برایشان جذابیتی نداشته باشد. باید این تغییرات را به خوبی شناسایی کرد چرا که اساس کار ریبرندینگ همین است: تغییر بر اساس سلیقه و تغییرات مخاطبان. پس از این کار شما برای شروع فرایند بازسازی آمادگی لازم را خواهید داشت.

مفهوم ریبرندینگ چیست؟

بازنگری در شعارهای برند

یکی دیگر از اقداماتی که در بازسازی برند باید مورد توجه قرارداد، بررسی مجدد شعارهای برند است. گاهی لازم است شعار به روز رسانی شود و تغییر کند. این امر مخصوصا زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که کسب و کار و شرکت قصد داشته باشد در محصول خود یا شیوه ی بازاریابی و جذب مشتری خود تغییر ایجاد کند. در این صورت تغییر شعار یک کار هوشمندانه به حساب می آید.

البته به این نکته توجه کنید که گاهی نگه داشتن شعارهای قدیمی کار اشتباهی نیست و در این موارد تغییر شعار ضروری نیست. مخصوصا اگر آن شعار با نام و هویت برند شما عجین شده باشد و هر کسی با شنیدن آن شعار به یاد برند شما بیفتد. این گونه شعارها خود نیز بخشی از ماهیت یک برند به حساب می آیند.

 

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد.موفق باشید

 

ما در شبکه های اجتماعی : اینستاگرام میهن وبمستر

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید