نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟

نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟

نرخ پرش (Bounce rate) چیست؟

نرخ پرش را می‌توان یکی از مهم‌ترین و البته درک‌نشده‌ترین معیار‌ها در سیستم رتبه‌بندی گوگل در نظر گرفت این که یک سایت باید حدودا چه نرخ پرشی داشته باشد، سوالی است که این روزها مدیران بسیاری به دنبال پاسخی مناسب برای آن هستند. ما سعی داریم در این مقاله پاسخی مناسب به سوال شما داده و راهکارهایی را به شما ارائه دهیم.

 

برای درک بهتر تعریف نرخ پرش با یک مثال آغاز میکنیم.

مشتری وارد مغازه می‌شود، نگاهی به قفسۀ کالاها می‌اندازد و بدون خرید یا پرسیدن سوالی از مغازهخارج میشود. این مشتری پرید! فروشگاهی که مشتری‌های زیادی را اینطور از دست می‌دهد حتماً یک جای کارش مشکل دارد. در دنیای مجازی هم اینگونه است.
وب‌سایتی که نرخ پرش بالایی دارد یعنی مشتری‌پران است. وبسایت مشتری‌پران هرچقدر هم برای تبلیغات و جذب کاربر هزینه کند بازهم بخش بزرگی از مشتریانش را از دست می‌دهد.

 

نرخ پرش چیست؟

تعریف گوگل از نرخ پرش بدین شرح است: “درصد زمانی که طی یک بازدید در یک صفحه سپری می‌شود” . این تعریف کمی مبهم است. اگر بخواهیم دقیقتر تعرف کنیم، نرخ پرش درصد بازدیدهایی که طی آن کاربر بدون تعامل با صفحه، پس از ورود، بلافاصله از آن خارج می‌شود.

اینکه می‌گویند نرخ پرش یعنی این که کاربر صفحه‌ای از سایت را باز کند و بدون باز کردن دیگر صفحه‌ها از سایت شما برود. این تعریف خیلی سطحی است و شما را دچار اشتباه می‌کند. تعریف درستش را الان قدم به قدم باهم پیدا می‌کنیم.

قبل از هر چیزی توجه کنید که وقتی از کلمۀ «نرخ» یا «Rate» استفاده می‌کنیم یعنی اندازه‌گیری یا محاسبه دو چیز نسبت به هم. مثل نرخ مشتریانی که وارد مغازه‌ می‌شوند و خرید می‌کنند؛ این نرخ نسبت به تعداد کل مشتریانی که وارد مغازه می‌شوند حساب می‌شوند.

فرض بر این که امروز ۲ نفر وارد مغازه شدند و یکی از آن‌ها خرید کرد یعنی نرخ فروش شما ۵۰ درصد است.

پس وقتی می‌گوییم «نرخ پرش» یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما پریدند نسبت به کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند.

 

پرش یا بانس چیست؟

اگر بانس را خیلی ساده کنیم یعنی کاربر وارد سایت شود و در ادامه کارهای مورد نظر ما را انجام ندهد.
در مثال مغازه ما به عنوان فروشنده دوست داریم مشتری وقتی وارد شد حرف بزند، سوال بپرسد و در نهایت خرید کند؛ اما در دنیای اینترنت تمام سایت‌ها فروشگاه نیستند و هدف نهایی تمام صاحبان سایت‌ها فروش کالا نیست.

ما به عنوان صاحب یا مدیر وبسایت دوست داریم وقتی کاربری وارد سایتمان شد کارهای مختلفی انجام دهد. کارهایی مثل:

بازدید از صفحه‌های مختلف پرش، کلیک روی تبلیغات، خرید، نوشتن نظر زیر مقالات، عضویت در سایت و….

اگر کاربری وارد سایت شود و هیچ تعاملی نداشته باشد یعنی یک پرش اتفاق افتاده است.

 

چگونه می‌توان نرخ پرش را محاسبه کرد؟

ساده ترین راه برای محاسبه نرخ پرش سایت از گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس برای این که نرخ پرش را حساب کند از دو مفهوم دیگر به نام سشن (session) و هیت (Hit) استفاده می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش Audience > Overview نرخ پرش وبسایت‌تان را مشاهده نمایید.
این نرخ پرش کلی وبسایت شماست. اما وبسایت شما در واقع چندین نرخ پرش دارد. نرخ پرش هر یک از صفحات عملکرد بازدید کنندگانی که وارد آن صفحه شدند و از آنجا “پریده‌اند” را نشان می‌دهد. علاوه بر این، نرخ پرش هر دستگاه درصد افرادی که از موبایل، تبلت یا کامپیوتر استفاده کرده و از صفحه پریده‌اند را نشان می‌دهد.

نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟

سشن (session) چیست؟

منظور از Session در گوگل آنالیتیکس فعالیت‌های کاربران در دوره زمانی کوتاه در وبسایت یا اپلیکیشن است.

هر کاربری که وارد سایت می‌شود، گوگل آنالیتیکس یک تایمر که به صورت پیش‌فرض روی ۳۰ دقیقه تنظیم شده است را روشن می‌کند. بعضی کارهای کاربر مثل رفتن به صفحه‌های دیگر این تایمر را تمدید یا ریست می‌کند؛ یعنی اگر از گوگل وارد صفحه مقاله‌ای شدید تایمر ۳۰ دقیقه‌ای روشن می‌شود. اگر خواندن مقاله ۱۰ دقیقه طول کشید یعنی ۲۰ دقیقه تا زمان انقضای سشن باقیمانده است.
اگر بعد از خواندن مقاله صفحه دیگری از همین سایت را باز کنید، تایمر سشن دوباره از ۳۰ دقیقه شروع می‌شود. بازگشت کاربر بعد از انقضای سشن باعث ایجاد سشن دیگری می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی : مهم ترین و اصلی ترین مفاهیم گوگل ادز

 

هیت (Hit) چیست؟

هیت هر کاری است که کاربر درسایت انجام می‌دهد و گوگل انالیتیکس آن را ثبت می‌کند. کارهایی که در مثال قبل گفتیم یک نوع هیت یا به اصطلاح درخواست هستند. درخواستی که از طرف کاربر به سرور ارسال می‌شود.

پیشنهاد ویژه
بررسی فایل robots.txt وکاربردهای آن برای سئو

گوگل آنالیتیکس کارهایی مثل باز کردن صفحه را به صورت خودکار دریافت و ثبت می‌کند اما کارهای دیگری مثل کلیک روی دکمه دانلود فایل را تشخیص نمی‌دهد؛ پس امکان دارد کاربر کارهایی را در سایت انجام دهد که گوگل آنالیتیکس آن‌ها را به عنوان هیت حساب نکند و در نتیجه تأثیری هم روی زمان سشن نگذارد.

با این حساب دو گروه درخواست از طرف کاربر داریم:

درخواست‌هایی که به عنوان تعامل کاربر حساب می‌شوند و سشن را تمدید می‌کنند (Interaction Hit)
درخواست‌های غیرتعاملی که تأثیری روی سشن ندارند (Non-Interaction Hit)
باز کردن هر صفحه از وبسایت درخواست تعاملی حساب می‌شود و به طور خودکار باعث تمدید سشن می‌شود.

درخواست‌ها یا کار‌های دیگری که کاربر در وبسایت شما انجام می‌دهد را می‌توانید به کمک گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) به آنالیتیکس ارسال کنید و تعیین ‌کنید که این عمل یا درخواست کاربر تعاملی باشد یا غیر تعاملی.

به همین دلیل است که می‌گوییم استفاده از گوگل آنالیتیکس بدون تگ منیجر کمک زیادی نمی‌کند. با تگ منیجر می‌توانید تعامل‌های کاربر را طوری ثبت کنید که نرخ پرش واقعی‌تر باشد.

 

با در نظر گرفتن دو مفهوم سشن و هیت که توضیح دادیم، می‌توان پرش را اینطور تعریف کرد که پرش یا بانس یعنی سشنی که فقط یک هیت دارد.

و نرخ پرش را اینطور تعریف می‌کنیم: نسبت سشن‌های تک هیت به کل سشن‌های وبسایت در یک دوره زمانی.

 

نرخ خروج چه تفاوتی با نرخ پرش دارد؟

برای درک آسان‌تر نرخ خروج پاساژی را فرض کنید که مغازه‌های زیادی دارد. هرکسی که وارد پاساژ شود در نهایت از پاساژ خارج خواهد شد.

اما این که آخر از همه به کدام مغازه می‌روید و بعد از آن کلاً پاساژ را ترک می‌‌کنید اهمیت دارد. هر مغازه‌ای که کالاهای خوبی دارد، تخفیف خوبی هم زده و خرید هم کنید حتماً باعث می‌شود به مغازه بعدی و بعدی سر بزنید. اما مغازه‌هایی که نه کالاهای درست و حسابی نه فروشنده خوش اخلاقی دارند باعث می‌شوند از ادامه خرید منصرف شوید.

هر وبسایتی که باز می‌کنید و به صفحه‌های مختلفش سر می‌زنید بالاخره از آن خارج می‌شوید اما این که از چه صفحه‌ای وبسایت را ترک می‌کنید اهمیت دارد.

شاخص نرخ خروج دقیقاً می خواهد این آخرین صفحه بازدید شده را مشخص کند. نرخ خروج به ازای کل بازدیدها و برای هر صفحه حساب می‌شود و همچنین نرخ خروج نسبت بازدیدهایی که آخرین در سشن بودند به کل بازدید‌ها است.

نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟

چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر می‌گذارند؟

تا اینجا فهمیدیم که نرخ پرش شاخص محکم و قابل اعتمادی نیست. چون به راحتی قابل دستکاری است.

فاکتورهای زیر مستقیم روی نرخ پرش تاثیر می‌گذارند:

زمان سشن که در گوگل آنالیتیکس تنظیم شده است بین 1 دقیقه تا 4 ساعت
تعاملی یا غیرتعاملی تنظیم کردن هیت‌ها و رفتار کاربر در وبسایت

برای مثال، می‌توانید زمان سشن را روی4 ساعت تنظیم کنید و ساده‌ترین کارها و درخواست‌های کاربر مثل اسکرول صفحه یا حتی حرکت موس را به عنوان هیت تعاملی تنظیم کنید. اینطوری نرخ پرش در حد صفر کم می‌شود و در واقع با چنین کاری شاخص را خراب می‌کنید.

انجام چنین کارهایی اشتباه است و هیچ کمکی هم به سئو، جذب بازدیدکننده یا تحلیل وبسایت شما نمی‌کند.

 

تاثیر نرخ پرش روی سئو

در یک کلام، نرخ پرش هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج گوگل ندارد. اگر هنوز باور ندارید پس دلایل این حرف را مرور کنیم.

۱. گوگل تأثیر نداشتن نرخ پرش را تایید کرده‌ است

مهندسان و مدیران گوگل شامل Matt Cutts، Gary Illyes و john mueller در جواب‌هایی که به کاربران در توییتر داده‌اند یا در کنفرانس‌ها بارها تأکید کرده‌اند که از اطلاعات گوگل آنالیتیکس و نرخ پرش وبسایت‌ها به عنوان فاکتوری برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌شود.

۲. نرخ پرش یک شاخص قابل دستکاری و ضعیف است

درباره دستکاری نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس توضیح دادیم. از طرف دیگر، وابسته بودن نرخ پرش به مفهوم سشن که خودش متریک دقیقی نیست باعث می‌شود که در کل این شاخص قابل اتکا و اعتماد نباشد.

به علاوه، تکنیک‌های کلاه سیاه وجود دارد که با آن‌ها می‌‌توان بازدید و تعامل مصنوعیبوجود آورید. پس مطمئن باشید الگوریتم گوگل از چنین فاکتور ضعیفی استفاده نمی‌کند.

 

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشه. موفق باشید

 

ما در شبکه های اجتماعی : اینستاگرام میهن وبمستر

1/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید