💣فروش ویژه افزونه‌های حرفه‌ای وردپرس
فقط و فقط با قیمت ۵۰ هزار تومن

آموزش ایندکس سریع مطالب درگوگل

ایندکس گوگل چیست؟

ایندکس index به معنی فهرست شدن است و وقتی می گوییم یک مطلب در گوگل ایندکس شده است یعنی این مطلب در گوگل پیدا میشود.

برای ایندکس شدن در گوگل دو فاکتور مهم وجود دارد:

  1. ربات گوگل صفحات جدید وب سایت شما را پیدا کند.
  2. گوگل تشخیص دهد که این صفحات برای کاربرانش مفید هستند.

دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل؟

در ابتدا باید بررسی کنیم که آیا در حال حاضر صفحه‌ای از وب سایت شما در گوگل ایندکس شده است یا خیر. برای این کار عبارت site:yoursite.com را در گوگل جستجو کنید (به جای yoursite.com آدرس وب سایت خود را وارد کنید). با جستجوی این عبارت، لیست تمامی صفحات وب سایت شما که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را مشاهده می‌کنید.

پس از بررسی وضعیت ایندکس صفحات با یکی از دو حالت زیر مواجه شویم:

  1. ممکن است هیچکدام از صفحات وب سایت ایندکس نشده باشند
  2. ممکن است فقط بخشی از صفحات مانند تگ‌ها و یا دسته‌ها ایندکس نشده باشند

اگر هیچکدام از صفحات سایت ایندکس نمی‌شوند:

اگر وب سایت شما قبلا در گوگل ایندکس شده اما پس از گذشت مدتی از فعالیت سایتتان ناگهان تمامی ایندکس‌ها حذف شده و ورودی سایت شما از گوگل به شدت کاهش یافته است، احتمالا با بحرانی به نام پنالتی گوگل (پنالایز) مواجه شده‌اید که پرداختن به این موضوع خارج از بحث این نوشته می‌باشد.

اما اگر مدتی از راه اندازی وب سایت شما گذشته و هنوز هیچکدام از صفحات وب سایتتان ایندکس نشده است، باید دلایل زیر را به ترتیب بررسی کنید:

وجود متاتگ robots با مقدار noindex در هدر سایت

یکی از مهمترین دلایل ایندکس نشدن صفحات در گوگل، وجود قطعه کد زیر در هدر سایت است:

<meta name="robots" content="noindex,follow"/>

برای اینکه بدانید این کد در هدر سایت شما وجود دارد یا خیر، با مرورگر کروم یا فایرفاکس وارد وب سایت خود شده و پس از کلیک راست بر روی صفحه، بر روی گزینه‌ی View page source کلیک کنید (یا از کلید ترکیبی ctrl+u استفاده کنید). در صفحه‌ی جدید کدهای وب سایت خود را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با جستجوی عبارت robots در این صفحه، مقادیر این متاتگ را بررسی کنید و در صورتی که با عبارت noindex مواجه شدین، باید آن را از طریق ویرایش فایل‌های وب سایت خود و یا ویرایش تنظیمات افزونه‌ی سئو اصلاح کنید.

وجود دستورات اشتباه در فایل robots.txt

فایل robots.txt در ریشه‌ی وب سایت قرار دارد و از طریق آدرس yoursite.com/robots.txt می‌توانید محتویات آن را مشاهده کنید. هرگاه در این فایل دستور Disallow را مشاهده کردین، دقت کنید که برای چه مسیری از آن استفاده شده است زیرا این دستور باعث جلوگیری از دسترسی ربات‌های گوگل به آن مسیر می‌شود. یکی از دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت، استفاده‌ی نادرست از دستور Disallow می‌باشد.

قبلا در مطلبی با عنوان راهنمای بهینه سازی فایل robots.txt به نکات مهمی در خصوص ایجاد و بهینه سازی این فایل اشاره کرده‌ام که پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تنظیمات اشتباه در فایل htaccess

ممکن است دستوراتی در فایل htaccess وب سایت شما قرار داشته باشد که مانع از ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل شود. برای مشاهده‌ی محتویات فایل htaccess می‌توانید از کنترل پنل هاست خود اقدام کنید.

با توجه به پیچیدگی دستورات htaccess توصیه می‌کنم از یک متخصص کمک بگیرید زیرا ممکن است با ویرایش این فایل، اشکالاتی در وب سایت شما ایجاد شود.

اگر فقط بخشی از صفحات مانند تگ‌ها و یا دسته‌ها ایندکس نمی‌شود:

در این صورت تمامی موارد بالا را برای آدرس و مسیر مورد نظر بررسی کنید. به عنوان مثال اگر فقط دسته بندی‌های شما ایندکس نمی‌شوند، وارد آدرس یکی از دسته بندی‌های خود شده و با بررسی کدهای صفحه با استفاده از دستور Ctrl+U یا همان View source گرفتن از صفحه، وجود متاتگ noindex را بررسی کنید.

اگر متاتگ robots با مقدار noindex وجود داشته باشد، علت ایندکس نشدن صفحات وب سایتتان دقیقا همین است.

پیشنهاد ویژه
معرفی مفید ترین و برترین وبسایت های ایمیل مارکتینگ

بنابراین بررسی کنید که این کد به چه دلیل به صفحات مورد نظر اضافه شده است و با حذف این متاتگ، مشکل را برطرف کنید.

روش های افزایش سرعت ایندکس سایت:

*اکانت گوگل وبمستر

جهت بهبود ایندکس سایت، مهمترین قدم برای هر سایتی نصب یک آمارگیر قوی و ساخت اکانت گوگل وبمستر می باشد. سایت خود را به گوگل معرفی کنیدو وضعیت بازدید روباتهای گوگل از سایت خود را زیر نظر بگیرید.

* استفاده از Fetch as Google

در اکانت گوگل وبمستر خود میتوانید درخواست بررسی و ایندکس سایت و صفحات مشخصی از آن را ثبت کنید. این کار برای معرفی صفحات جدید سایت و یا آنهایی که به تازگی بروزرسانی شده اند کاربرد دارد.

برای ایندکس سایت از این طریق از نوار کناری و در بخش Health بر روی گزینه Fetch as Google کلیک کنید. آدرس مورد نظر خود را در باکس سفید رنگ وارد کرده و بر روی دکمه Fetch کلیک کنید. پس از بارگزاری مجدد صفحه وضعیت به Successful تغییر می یابد. در این زمان برای ثبت نهایی دکمه Submit to Index را بزنید.

برای ایندکس سایت از این طریق شما دو گزینه پیش رو خواهید داشت، یا خود صفحه را بررسی میکنید یا آدرس مورد نظر با تمام لینکهای موجود در آن را. در هر ماه تنها 10 بار میتوانید از روش دوم و 2000 بار از روش اول برای ایندکس سایت استفاده کنید.

*نقشه سایت

نقشه سایت بعنوان نقشه راه ربات های گوگل استفاده میشوند و آنها را به صفحات داخلی سایت شما راهنمایی میکنند. برای بهبود وضعیت ایندکس سایت حتما نقشه سایت خود را بسازید و آن را در اکانت وبمستر خود معرفی کنید.

* لینک های ورودی به سایت

اگر صفحاتی که بخوبی توسط گوگل ایندکس میشوند به شما لینک داده باشند، ربات های گوگل به سرعت به ایندکس سایت شما خواهند پرداخت. برای این کار باید لینک های مناسب و با کیفیت از سایتهای دیگر به صفحات خود داشته باشید (لینک سازی خارجی).

*گوگل پلاس

یک اکانت گوگل پلاس بسازید و در صفحه About آن لینک سایت خود را قرار دهید. با توجه به اینکه پلاس از سرویس های اصلی گوگل است توجه ویژه ای به آن میشود. استفاده از شبکه های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام، تلگرام و … نیز برای بهبود ایندکس سایت توصیه میشود.

*رعایت نکات کد نویسی

شما با رعایت صحیح نکات کد نویسی میتوانید کار رباتهای گوگل را برای ایندکس سایت خود راحتتر کرده و سرعت این پروسه را افزایش دهید. برای بررسی کد HTML  سایت خود به سایت W3.org مراجعه کرده از ابزار چک کننده آن بهره بگیرید. در کنار این کار رعایت نسبت متن به کد در صفحات خود را رعایت کنید.

سرعت بیشتر، ایندکس بهتر

با کاهش زمان بارگذاری صفحات به همان نسبت سرعت ایندکس سایت افزایش می یابد.

لینک سازی داخلی در سایت

سعی کنید که ارتباط مناسبی میان صفحات داخلی سایت خود ایجاد کنید و لینک های داخلی را بین مطالب مرتبط بسازید. این کار موجب میشود که ربات های گوگل از صفحات ایندکس شده به صفحات جدید سایت شما راه یابند و در نهایت سرعت ایندکس سایت افزایش یابد.

محتوای تازه و مفید

بطور مرتب سایت خود را بروزرسانی کرده و در بازه های زمانی مشخص مطالب جدیدی به آن بیافزایید.

اگر بطور مرتب و در زمانهای خاصی مطالب جدیدی را در سایت خود منتشر کنید، و یا مطالب قدیمی سایتتان را ویرایش کنید، روباتهای گوگل نیز در همان فاصله های زمانی به سایت شما وارد شده و وضعیت ایندکس سایت شما را بروز خواهند کرد.

با این کار فاصله زمانی میان انتشار یک مطلب جدید تا ایندکس آن توسط گوگل به شدت کاهش خواهد یافت.

در نهایت شما میتوانید با استفاده از پنل مدیریت گوگل وبمستر خود و بخش Index Status وضعیت ایندکس سایت خود را مشاهده کرده و تعداد صفحات ایندکس شده از سایت در گوگل را با توجه به تاریخ مشاهده کنید.

موفق باشید

5/5
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
  1. حسینی گفت:

    سلام و درود
    ممنون از اطلاعت خوبتون بنده بتازگی احساس میکنم که مطالب جدیدم در سرچ گوگل پیدا نمیشن ولی مطالب گذشته براحتی بالا میومدن لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.

دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید