آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید یک برنامه جامع کسب و کار اینترنتی داشت تا بتوان بدون مشکل راه پر تلاطم راه اندازی کسب و کار اینترنتی را طی کرد. راه اندازی کسب و کار اینترنتی در این سال‌ها کمی متفاوت تر از سال‌های قبل تر شده است. چرا که کسب و کارهای جدید با قدرت بیشتری در بازار، راه خود را به جلو می برند.

در حال حاضر انواع مختلفی از کسب و کار اینترنتی وجود دارد برای مثال کسب درآمد اینترنتی در منزل یا کسب درآمد دلاری از اینترنت و کلی ایده های کسب و کار اینترنتی دیگر، در این مقاله قصد داریم تا به صورت کمی تحلیلی و تخصصی به شما آموزش بدهیم که به چه چیز هایی برای راه اندازی یک کسب وکار اینترنتی نیاز دارید.

بیشتر افراد زمانی که نیازهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را مطرح کرده اند، تنها به راه اندازی سایت با وردپرس و یا ساختن یک پیج اینستاگرام کفایت کرده اند.

 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بطور کلی می‌توان گفت هر فعالیتی در اینترنت که منجر به درآمدزایی شود به آن کسب و کار اینترنتی می‌گویند، اما کسب و کار اینترنتی 2 شرط مهم دارد، اول اینکه مالک اصلی بستر کسب و کارتان خودتان باشید، دوم اینکه از طریق آن کسب و کار درآمدی پایدار داشته باشید.

به عنوان مثال:
شاید زیاد دیده باشیم که شخصی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارد و برای مثال با فروش محصولات خود کسب درآمد می‌کند. اینکار کسب و کار اینترنتی محسوب نمی‌شود، زیرا هر 2 شرط را نقض می‌کند.

آیا این شخص صاحب بستر کسب و کارش است؟ خیر. زیرا بستری که در آن کسب و کار خود را راه انداخته است مال او نیست.
آیا درآمدش از این کسب و کار پایدار است؟ باز هم خیر. چه تضمینی وجود دارد که این شبکه اجتماعی و یا پیام رسان محبوبیت خود را از دست ندهد؟ آیا امروز کسی مانند گذشته از فیسبوک به عنوان شبکه اجتماعی و از وایبر به عنوان پیام رسان استفاده می‌کند؟؟! البته منظور ما در ایران است طبیعتاً با کاهش محبوبیت آن شبکه اجتماعی کسب و کار شما هم نابود می‌شود، پس درآمد شما پایدار نیست.

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی

آشنایی با انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی به ما در انتخاب نوع کسب و کار خودمان کمک خواهد کرد.

  1. فروش کالا :

    • در این مدل کسب درآمد از اینترنت کالای موردنظر بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش می‌رسد، برای مثال می‌توان به دیجی کالا اشاره کرد که هم بصورت مستقیم کالاهای خود، و هم بصورت غیرمستقیم کالاهای شرکت‌های دیگر را بفروش می‌رساند. می‌توان از سیستم های همکاری در فروش هم به عنوان مثالی دیگر از فروش غیرمستقیم کالا یاد کرد.
  2. ارائه خدمات :

    • ارائه خدمات بصورت مستقیم یا واسطه‌ای مدلی دیگر از درآمد اینترنتی است، به اینصورت که شما خودتان بصورت مستقیم خدماتی به مشتریانتان ارائه می‌دهید و یا با کسانی که خدماتی را ارائه می‌دهند همکاری می‌کنید و شما فقط سفارش گیرنده هستید که به این مدل ارائه خدمات غیرمستقیم یا همان واسطه‌ای گویند.
    • برای مثال می‌توان به شرکت‌های هاستیگ و یا شرکت‌های طراحی وبسایت مانند خود ما اشاره کرد که بصورت مستقیم به مشتریانشان خدماتی ارائه می‌دهند. اما نماینده‌های همین شرکت‌های هاستینگ و دامنه فقط سفارش گیرنده هستند و پورسانت خود را دریافت می‌کنند پس خدمات آنها در دسته واسطه‌ای یا غیرمستقیم قرار می‌گیرد.
  3. فروش محتوا :

    • به عنوان آخرین مدل، به تولید محتوا و کسب درآمد از طریق آن می‌پردازیم که این هم مانند مدل‌های قبلی دارای دو حالت مستقیم و غیرمستقیم است. در حالت مستقیم شما می‌توانید محتوایی که ارزش خریدن داشته باشد (معمولا آموزشی) را تولید کرده و مستقیم بفروش برسانید مانند وبسایت فرادرس که در حوزه تولید فیلم‌های آموزشی فعالیت می‌کند.
    • در حالت غیرمستقیم تولید محتوا بصورت رایگان انجام می‌شود و کسی بابت محتوایی که تولید می‌کنید به شما پولی نمی‌دهد، اما ترافیکی که وبسایت شما جذب می‌کند برای شما کسب درآمد می‌کند. مانند مجله‌های اینترنتی و…

نکته: یک کسب و کار اینترنتی می‌تواند از چند مدل بصورت همزمان برای کسب درآمد استفاده کند، برای مثال می‌توان از طریق فروش کالا و فروش محتوا در یک وبسایت درآمد داشت.

 

مزایای کسب و کار اینترنتی

  • نزدیک شدن ارتباطات
  • دستیابی به بازارهای جدید
  • افزایش میزان فروش و سود
  • حذف هزینه‌هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ
  • کاهش هزینه‌های معاملاتی و تدارکاتی
  • بهبود مدیریت بر روابط مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و کارکنان
  • کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام

 

دلایل موفقیت کسب و کارهای اینترنتی

اما کسب و کارهای موفق در مسائلی دقت کرده‌اند که کمتر کسی به آنها اشاره کرده است. موارد زیر موضوعاتی است که می خواهیم درباره آنها صحبت کنیم :

  1. آشنایی با برندسازی
  2. نقش طراحی لوگو و رنگ سازمانی در برندسازی
  3. استراتژی شروع
  4. نقش تبلیغات در رشد کسب و کارها
  5. طراحی موشن گرافی، بهترین گزینه برای معرفی کسب و کار
  6. استخدام متخصص یا استخدام خودم؟
پیشنهاد ویژه
13 ابزار یافتن بهترین کلمات کلیدی

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

1. آشنایی با برندسازی

به احتمال بسیار زیاد شما هم نام بیشتر برندهایی مثل اسنپ، علی بابا، دیجی کالا، اسنپ فود، کجارو، دیوار، شیپور،پارماتیک، همیاروردپرس، ژاکت، راستچین و برخی از برندهای دیگر را شنیده اید.

قدرت برندسازی در کسب و کارهای اینترنتی به قدری بالاست که می‌تواند درآمدهای کسب و کار اینترنتی شما را بیش از اندازه کند.

به طور کلی کسب و کارهایی که توانسته اند برندسازی را به طور درست اجرا کنند در بازار عملکرد موفق تری داشته اند. از مهم ترین عوامل در برندسازی، می توان به بازارایابی، طراحی لوگو مناسب، رنگ سازمانی و … اشاره کرد.

 

 

2. نقش طراحی لوگو و رنگ سازمانی در برندسازی

قدرتی که طراحی لوگو و رنگ سازمانی به شما می بخشد، بسیار زیاد است. به عنوان مثال اسنپ از رنگ سازمانی سبز برای برند خود استفاده می کند، علی بابا از رنگ زرد، دیجی کالا از قرمز، آژانس بازاریابی پارماتیک از طلایی و مشکی، دیوار از رنگ قرمز، شیپور از رنگ آبی و …

استفاده درست از این نکته سبب می شود کسب و کار ما تبلیغات پربازده‌تری را برای مخاطبان داشته باشد و در ذهن مخاطب خود به درستی نقش ببندیم. بیشتر کاربران لوگوی کسب و کار مارا به خاطر می سپارند. پس بهتر است طراحی لوگو مناسبی برای خود داشته باشیم. تا نتیجه تبلیغاتی بهتری داشته باشیم.

 

 

3. استراتژی شروع

قبل از هرچیزی بهتر است شروع کنید. بسیاری از افراد ایده‌های بسیار زیادی داشته‌اند، ایده هایی که شاید بسیار عالی بوده اند اما هیچگاه اجرا نشدند. یک برنامه ساده برای کار خود داشته باشید و در همان ابتدای مسیر سعی نکنید که برنامه های بسیار پیچیده برای خود طراحی کنید. داشتن یک برنامه ساده به مراتب بهتر از نداشتن آن است.

 

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

4. موفقیت در هرکسب و کاریی به تبلیغات آن بستگی دارد

امکان ندارد در مترو باشید و تبلیغات مختلف کسب و کارهارا ندیده باشید. برندهای مطرح همیشه نقش تبلیغات را به خوبی درک کرده اند. این برندها از انواع مختلفی برای نشان دادن خود به مخاطب استفاده می‌کنند. تبلیغ در تلویزیون، تبلیغ در سایت های بزرگ، تبلیغ در سطح شهر و…

اما یکی از بهترین و تاثیر گذارترین نوع تبلیغات برای شروع کسب و کارها، موشن گرافی است. طراحی موشن گرافی باعث می شود تا به ساده‌ترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطبتان انتقال دهید.

 

 

5. معرفی کسب و کار با موشن گرافی

موشن گرافی برای معرفی خدمات و محصولات کسب و کاری که به تازگی کار خود را شروع کرده است بی نظیر است.

یک موشن گرافی حرفه ای می تواند در کمترین زمان ممکن خدمات شما را بیان کرده و مخاطب را جذب خدماتتان کند. در شروع کار توصیه می کنیم چند موشن گرافی داشته باشید و با زمان بندی درست آنهارا به مخاطبان خود نمایش دهید. مطمئن باشید نتیجه عالی خواهد بود.

برای اینکه بتوانید تبلیغات پربازده‌تری داشته باشید، می توانید از طراحی لوگوی برندتان در ابتدا و یا انتهای موشن گرافی خود استفاده نمایید.

 

 

6. استخدام متخصص یا خودم؟

در حال حاضر اکثر افراد فکر می کنند که می توانند تمامی کارهارا خودشان انجام دهند. از طراحی لوگو گرفته تا طراحی موشن گرافی، طراحی سایت تا سئو و بهینه سازی آن و …

اما این تصور بسیار غلط است و ممکن شما را از مسیر موفقیت دور کند. شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، تا حدودی می‌توانید برخی از امور را انجام دهید. اما هیچگاه این توانایی را نخواهید داشت که بتوانید تمامی کارهارا خودتان انجام دهید.

بهتر است به عنوان یک صاحب کسب و کار از دانش کافی برخوردار باشید و با مسائلی که در شغلتان اتفاق می افتد آشنا باشید، اما برای پیشرفت سریعتر باید کارهای خود را به شرکت های معتبر برون سپاری کنید. شما حتی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی حتما نیاز به یک مشاور خواهید داشت.

به عنوان مثال اگر به دنبال خدمات طراحی لوگو و طراحی موشن گرافی هستید بهتر است این کار را به شرکت های مطرح در این زمینه بسپارید.

 

امیدوارم مقاله ” آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی ” به شما کمک کرده باشد.موفق باشید

 

منابع :
ویکی پدیا

5/5

سوالات متداول

مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چیست ؟

راه‌اندازی با سرمایه اولیه بسیار کم ، محدود نبودن به یک محدوده جغرفیایی خاص ، کسب درآمد بصورت ۲۴ ساعته و ...

آیا هر کسی می تواند کسب و کار اینترنتی داشته باشد؟

کسب و کار اینترنتی محدود به سن و سال، جنسیت و شرایط زندگی نمی شود. هر کسی می تواند یک کسب و کار اینترنتی برای خود داشته باشد حتی اگر هیچ تخصصی نداشته باشد.

سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چقدره؟

تنها سرمایه ای که برای راه اندازی کار اینترنتی نیاز دارید سرمایه راه اندازی سایت است. یعنی شما فقط باید برای کسب و کار اینترنتی تان یک وب سایت راه اندازی کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در پینترست
آخرین نظرات
  • پاسخ به سوالات کاربران در اسرع وقت داده میشود.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • سوالات خود را تنها در بخش کامنت مطرح نمایید و پشتیبانی محصولات بعد از خرید را در بخش تیکت ارسال کنید.
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید